NÄSSELSOPPA

Igår så var jag hos Alexandra och gjorde nässelsoppa!
Egenhändigt plockade nässlor och egenhändigt lagad soppa.
Konstigt nog så (hör och häpna!) fick vi för mycket nässlor! Vi hade plockat för mycket, helt otroligt!
Vi lyckades att tillaga den helt själva fast det var några punkter som vi blev väldigt osäkra på t.ex: Gör en kula av mjölet och smöret! ahaha! och vi skulle nog ha mixat nässlorna istället för att klippa dom, dom var sträva även när soppan var klar, det kändes att man åt nässlor.


Men den blev god tillslut i alla fall, fast det var grus i min



Så nu är det bara för oss att dra ut i naturen och plocka nässlor till infrysning!
På tal om det så borde väl även hallonen i naturen vara klara snart?
Och på tal om det! Det finns ett ställe här i stan där det finns massor med hallon och dom är mogna nu och ser underbart goda ut! Men dom växer alldeles intill vägen + att det är ju mitt inne i stan så dom är nog inte så nyttiga..
Hur tänker man egentligen när man planterar hallonbuskar mitt inne i stan!?

 

Nu ska jag ut och övningsköra!
Ute i naturen, får se om jag ser några nässlor då.

Kommentarer
Postat av: mamma

näää, de kan inte vara nyttiga. Hallonen mitt inne i stan alltså. Fast hallon och nässlor växer ofta tillsammans...

Tyvärr, när man bara vill ha hallonen...

2009-08-14 @ 21:47:54
Postat av: Anna-Lena

Prova att plocka nässlorna på försommaren istället, just när de första späda bladen kommer. Då tror jag att inte att soppan känns lika sträv.

2009-08-14 @ 23:21:46
Postat av: martina

jo! det är klart att man vill ha nässlorna också!

jaha... ja, vi får väl fara ut och plocka då också! :)

2009-08-15 @ 13:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0