SKOGEN

Igår var jag och kusin Helena ute i skogen och plockade lingon!
Jag lärde mig massor!

Vi började med att gå en bit på vägen...

men avvek snart ut i skogen och där hittade vi både lavar och mossor!

Här ser vi då väggmossa, renlav (och då finns det både grå renlav och gul vit renlav, och den gul vita renlaven får sin färg av Usnin som också ger färg åt skägglavarna!) och de som ser ut som stjärnor uppifrån är björnmossa!

Och här ser vi då någon slag bägarlav (den som ser ut som en liten bägare),

renlav och närmast så ser vi kvastlav! (ja, och Tallbarr förstås..)

Här är då läraren själv då hon försöker identifiera om bladen tillhör en
vårtbjörk eller en glasbjörk.
Jag tror bestämt att det var en vårtbjörk och tyvärr så hittade vi ingen glasbjörk...


Här ser vi kartlav, som ser ut som en karta!
Jag tror att det går att få det till ett missbildat Europa, om man orkar...


Vi undersökte jorden också, och som ni ser så är humuslagret,
bleklagret och rostlagret alla väldigt tunna, vilket gör att tallarna trivs bra (typ nåt sånt...)


Julius kollade också jorden, den luktade gott enligt honom...


och sen lekte alla hundarna som om dom inte fått vara i skogen på år och dar!


Sasha var fin och stog på en sten och spanade.


Ada gick omkring...


...bland grenar och pinnar (men inte kvistar för dom sitter inuti trädet!)


Hösten är så otroligt vacker!






Sen gick vi ner på vägen igen och for hem, men två liter lingon plockade vi minsann!

(rätta mig om jag har fel!)

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Det är inte klokt vad ni har vackra höstfärger där uppe. Här är det mesta lite mera brunorangegult. Inte alls lika vackert.

Och...

att lära sig...!!!

Detta: Innan en vuxen Anderssonska kommer hem från jobb, kurs eller annan bortavistelse så bör den hemmavarande se till att det är någorlunda städat, diskat och hopplockat. Då blir den vuxna Anderssonskan glad, nöjd och trevlig att umgås med!

2009-09-27 @ 19:14:37
Postat av: Anna-Lena

Och då slipper hon rusa ut i skogen för att lugna ner sina tröttkörda känslor.

2009-09-27 @ 19:15:29
Postat av: mamman

kunde inte ha sagt det bättre själv ;)

2009-09-27 @ 20:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0