KONSTNÄRLIGHET

Imorse så tog jag upp en knäckebrödsmacka och blev förvånad över att den som låg bredvid låg kvar.
Det är ungefär den nivån jag är på idag.
Och varför har jag mest idéer och lust att måla när jag har annat som MÅSTE göras.
Jag blir så trött.

En annan sak som jag har kommit på idag är att jag passar nog inte till att göra konst.
Och med konst menar jag tråkig, gammal, analytisk, komplicerad, förmedlande konst.
Jag förstår ju ingenting.
"Nej nej, men det är ju det konst är, det är inte meningen att man ska förstå! Nej nej, så är det inte alls, man kan visst förstå, det är ett budskap!"
Jag blir så irriterad på folk som ska vara så viktiga och ger intrycket av att "jag vet massor" och vad man än säger eller skriver så finns det alltid ett argument, det finns inget som är absolut.
Och när allt ska ha en mening eller ett budskap.
Det är som att dom har blivit väldigt trångsynta av att vara så vidsynta.
Då försvinner all lust att skapa direkt.
Jag vill bara gå därifrån.

Jag gillar inte när man ska analysera allt.
Ser jag en bild som jag tycker är fin, så vet jag ju att den är fin, det är inget som jag behöver få förklarat.

Så nä, jag tror att jag är menad för något mycket mer ytligt och meningslöst.
Jag vill bara göra fina bilder och sen om jag väljer att lägga in en mening så gör jag väl det om det är något jag vill förmedla.
Men om jag bara ska skapa när jag har har något att förmedla så skulle jag aldrig skapa nåt, eller mycket sällan iallafall.
Helst, just nu, vill jag bara göra döda, onödiga, meningslösa bilder.

Nu blir det ingen mer konstskola för mig.
Kanske sen, men inte än på ett tag.

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Heja! Du ska göra som Du vill. Inte som andra tycker att du ska göra.

Jag tycker att du ska "göra döda, onödiga, meningslösa bilder". Annars får jag ju aldrig köpa någon tavla av dig. :)

2010-04-15 @ 21:21:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0