KORSETTER

Här har ni en ny bild, den är ganska nygjord iallafall.
Som de flesta vet så älskar jag stora klänningar, gärna i lite gammaldagsstil, så sådana här motiv är ju inte så värst ovanliga när det kommer till mina teckningar.
Precis som "you're smokin'" så är den här gjord med akvarell och akryl på vanligt A4 ritpapper.


Ja, vad vill ni veta mer?
Den är till salu förstås precis som mina andra målningar och teckningar.

Jag har tyvärr inte kommit på någon bra titel till bilden, när jag jobbade på den så tänkte jag att den skulle heta något i stil med "and the reason is...?" eller "I know there is a reason" eller "what was the reason now again?" eller "there is a reason, isn't there?"
Haha, jag kom att tänka i dom banorna när jag gjorde midjan och tänkte på historierna jag fick höra om kvinnoideal under coda arbetet (då vi höll på med klänningar som skulle se ut som om de kom från 1880 talet..).
Tex att de åt binnekemaskar och dog av för hårt snörda korsetter och att man var som vackrast när mannen nådde runt ens midja med händerna!
Ja, jag satt och funderade på hur de kunde tycka att det var värt det, men om man tänker efter är det kanske inte så konstigt ändå, man var ju tvungen att vara "vacker" om man skulle vara attraktiv på äktenskapsmarknaden och få en bra make som kunde försörja en och då var det ju idealet man skulle sträva efter.
Sen så gick ju de flesta omkring så också.... jag menar om alla, varenda en, började att ha korsetter på sig dagligen, om all media började att kretsa runt det och om alla, precis alla, började betrakta en så smal midja som möjligt som något otroligt vackert och alla kvinnor gick omkring med getingmidjor och vars man än tittade så var det bara korsetter! korsetter! korsetter!
Skulle man inte börja överväga att köpa en då?

Och sen om man är uppvuxen och har levt så hela sitt liv så är det nog inte så konstigt ändå.
Jag har förstås redan en korsett men jag har aldrig lyckats använda den, jag är alltid för bekväm (eller inte tillräckligt självdestruktiv kanske är ett bättre ordval) när jag ska gå ut.
Det var nog mest av nyfikenhet som jag var tvungen att skaffa en... och jag måste erkänna att det där med korsetter det är fascinerande, och det är definitivt väldigt annorlunda.

Haha, ja snälla nån!
Jag kan då inte ens ha en bh på mig en hel dag, för hur i hela fridens namn ska jag klara att gå omkring i en sån hela dagarna!?
Vet ni hur obekväma dom är?
Ja, tacka vet jag nutiden säger jag bara.



Just ja, jag tyckte att de titlarna lät alldeles för klyschiga och dom behöver ju förklaring så, nä.

Kommentarer
Postat av: mamma

ja kära nån,... hur skulle du kunna ha det? Förresten lär det vara onyttigt att ha bygel-bh eftersom byglarna hindrar blodcirkulationen. Så var du nöjd med att du inte tycker det är behagligt med bh eller korsett.

(när köpte du korsetten förresten?)

2010-02-25 @ 20:56:20
Postat av: Anna-Lena

JAg trodde at man hade korsetter för att bli smalare. Eler smal om midgan. Det är möjligt att det skulle funka på mig. Men på dig???

2010-02-25 @ 21:11:33
Postat av: mamma

ooooja, nog kommer jag ihåg det men jag missade att du verkligen kom till skott...

2010-02-26 @ 21:34:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0